Kontakt: Tel: +4670-6381070 peter@gyrokopter.se

Gyrokopter

Helikopter + Flygplan = Gyrokopter

Helikopter + Flygpl... (liten)Dessa flygmaskiner delar den generella kategorin ”Rotorflyg” tillsammans med helikoptrar som använder en högt monterad rotor istället för vingar för att generera lyftkraft, men det finns väsentliga skillnader mellan gyrokoptrar och helikoptrar. Skillnaden mellan en gyrokopter och en helikopter är att gyrokoptern måste ha fart framåt eller vertikalt för att hålla sig flygande. Ovanför flygkroppen sitter en rotor som inte har någon koppling till gyrokopterns motor. Den kan betraktas som ett knippe smala flygplansvingar som utför en cirklande glidflykt. Rotationen av rotorn och därmed också lyftkraften kommer då gyrokopterns propeller i flygkroppens nos tvingar planet och därmed rotorn att röra sig framåt och uppåt.
Liksom en helikopter alstras lyftkraften av rotorn men en gyrokopters rotorblad drivs inte av en motor. Allt en gyrokopters rotor behöver är en luftström över sin yta vilket både håller gyrokoptern i luften och ser till att rotorn fortsätter att snurra. En gyrokopter har också en dragande eller skjutande propeller som drivs av en motor för att driva gyrokoptern framåt.

Gyrokopterns princip finns även i naturen. Lönnens vingförsedda frö, lönnäsan, autoroterar och kan med vindens hjälp flyga långt bort från moderträdet.

En gyrokopter är 90% billigare att använda och att köpa än en helikopter, eftersom den innehåller färre rörliga delar och ingen komplicerad mekanik som till exempel en rotorväxel. Nackdelen är att den inte kan göra VTOL-starter (Vertikala starter). Den kan dock landa utan fart framåt. (Numera kan en gyrokopter göra stående start genom att först varva upp rotorn med hjälp av en tillfällig koppling till motorn, men denna koppling måste brytas innan gyrokoptern lättar.) Vid ett eventuellt motorbortfall autoroterar rotorn på samma sätt som för en helikopter som drabbas av samma fel. Höjdförlusten omvandlas till rotation av rotorn som skapar lyftkraften. Dock är en helikopter ej konstruerad för gyrokopterkraft vilket gör det betydligt svårare att landa en helikopter utan motorkraft.

klicka här för att ladda ner engelsk brochyr

Made in Germany

Made in Germany (liten)Flysports är genaralagent för auto-gyro GmbH Tyskland som tillverkar MT03,MT0sport och Calidus.Fabriken har 50 anställda och jobbar enligt tysk maner,kvalitet och pålitlighet.De tillverkar 4-6 maskiner om dagen och har hittils levererat över 500 maskiner fördelade över hela jordklotet-i England ca 100 maskiner,Syafrika och australien lika så.
I Sverige finns det 26 maskiner sedan 2007 fördelade över hela landet.
Lite fakta om MT0sport
Autogyro MTO Sport bygger på samma koncept som världsframgången MT-03. Den har genomgåt en grundläggande förändring av designen, främst av mast och bakparti.
Masten är något framflyttad och flygkroppen är lägre. Stabilisatorn har fått en ändrad anfallsvinkel. Detta har medfört en förändrad attityd på flygkroppen och förändrat egenskaper för last och hastighet.

MTO Sport flyger därmed mer ekonomiskt i kombination med bättre hantering och sportighet. Utöver detta har en mer pilotens sits blivit mer ergonomisk då man sitter djupare och mer diagonalt. Liksom tidigare finns båda motoralternativen Rotax 912 ULS och Rotax 914 Turbo. MTO Sport presenteras första gången på Hanovermässan (21-25 april).